"To prirodzene znížilo záujem o online nakupovanie v tejto kategórii
(o 42 %). Svoju úlohu tu iste zohrával aj jednorazový efekt v podobe
dobiehania nákupov. Voľnočasový tovar a vybavenie domácností
zaznamenávali podobný vzorec, keď dosahovali vysoké nárasty v objeme
platieb cez terminál (medzi 100 až 120 %), avšak čiastočne kompenzované
výpadkom online nákupov (v oboch kategóriách približne o tretinu)," priblížil.
Pokračujúca vakcinácia a ustupovanie druhej vlny podľa neho povzbudili
aj chuť ľudí cestovať a zaznamenali sa prvé známky oživenia – objem
platieb medzitýždenne vzrástol o 15 %, avšak stále dosahuje iba pätinu z
hodnoty platieb spred pandémie. "Vyšší objem platieb môžeme očakávať
aj v reštauráciách a kaviarňach, kde výraznejšie uvoľnenie prichádza
tento týždeň s otvorením terás," myslí si analytik.
K úrovniam spred pandémie sa v súčasnosti zo sledovaných kategórií podľa
Horňáka približujú potraviny, voľnočasový tovar či nábytok a vybavenie
domácnosti. Reštaurácie, kaviarne, verejná doprava či cestovný ruch – a
teda najviac zasiahnuté odvetvia vyžadujúce si fyzickú prítomnosť
zákazníka – majú oproti týmto úrovniam významnú medzeru trvajúcu v
zásade od nástupu druhej vlny pandémie v septembri/októbri minulého
roka.
Doplnil, že uvoľnenie opatrení predstavuje významný impulz pre ďalšie
oblasti ekonomiky, avšak časť z nej zostáva pod prísnymi reštrikciami,
ako napríklad hromadné podujatia, kultúra či čiastočne cestovný ruch. "Toto
uvoľnenie je však dôležitým signálom pre oživenie spotreby domácností,
ktoré bolo v prvom štvrťroku výrazne zasiahnuté a podľa očakávaní bude
negatívne ovplyvňovať rast HDP v celom tomto roku. Ten by mal podľa
našich predikcií dosiahnuť 4 %, avšak s významnými rizikami, ako
napríklad návrat ďalšej vlny pandémie, či meškajúce dodávky vakcín," dodal analytik.